groep4-on-the-road-again.reismee.nl

Holyrood castle

Na een goede nachtrust waar we geen geesten zijn tegengekomen behalve Yvonne, zij had een geestige droom,kunnen weer verder op ontdekkingstocht door Edinghburgh. Het is droog maar er staat een aardige bries. Het plan om naar Holyrood castle te gaan krijgt de meeste stemmen en het bleek een goede keus te zijn. Dit is het kasteel waar Mary, Queen of Scotland heeft gewoond. We bezochten haar vertrekken en de eetkamer waar haar prive secretaris uitgesleurd werd en met 56 messteken om het leven werd gebracht omdat haar echtgenoot vond dat ze te veel tijd met de arme man doorbracht. Een plaquette aangebracht door het personeel herinnert aan de plek waar hij dood werd achtergelaten. Met Mary liep het uiteindelijk ook slecht af, na 19 jaar gevangenschap werd haar hoofd er afgehakt omdat ze er van verdacht werd haar echtgenoot te laten vermoorden. Lees het hele verhaal maar eens op wikipedia. Na het kasteel kwamen we door het oudste gedeelte, de ruine van Holyrood Abbey en de gardens. Holyrood castle is tegenwoordig de residentie van koningin Elisabeth als ze In Schotland is. Het kan voorkomen dat de boel ineens op slot gaat als ze bedenkt er heen te gaan. Geen rondleidingen dan. Na de middag wilde Bert nog even de heuvels in maar verder als over de brug zijn we niet gekomen. Het bleek te ver weg te zijn. S avonds lekker gegeten in Salisbury arms. Dat kan je op tripadvisor vinden. Morgen gaan we naar Wark.