groep4-on-the-road-again.reismee.nl

Stonehenge

Vandaag laten we Clevedon achter ons om met een omweg naar Oxford te gaan. We willen graag Stonehenge zien en hebben daar wel extra kilometers voor over. Om 12 uur sloeg de schrik ons om het hart toen we daar aankwamen. Een hele parkeerplaats vol en ook de parkeerplaats voor de bussen vol. Gelukkig reed er net iemand weg dus hadden we mazzel,vlak bij de ingang van het bezoekerscentrum een plekje. Dit cetrum is deze zomer net in gebruikgenomen samen met de nieuwe parkeerplaatsen dus als je op streetvieuw kijkt, dit is verouderd. Niet meer parkeeren naast de site maar met een bus gebracht worden of 2 km lopen. Wij kozen, heel fink, voor het laatste omdat het mooi weer was. Achteraf bleek dat in de rij voor de bus staan net zo lang duurde. Bij het bezoekerscentrum was een aardige portugees had ons nog 2 kaartjes kado gedaan zodat we maar 2 hoefden te kopen wat ons weer 30 pond bespaard heeft:-) Nadat we na een half uur flink doorlopen bij de site aankwamen zagen we dat het voor de weg terug ook alweer een wachtrij was. Maar wij gaan eerst een rondje met de audioguide lopen. Je mag niet meer tussen de stenen staan tegenwoordig dit is te gevaarlijk voor de mensen en te kwetsbaar voor het erfgoed. Er is een voetpad omheen gemaakt en ook de oude parkeerplaats wordt aan de natuur terug gegeven. Je kan je dus voorstellen dat het een drukte van belang was met bezoekers die selfies moesten maken of hun familieleden op de foto moesten zetten samen met het monument. Ik verwijs jullie naar english-heritage.org.uk/stonehenge voor informatie. Het is te veel om hier te reproduceren. Later reden we door naar Oxford wat een zware reis was, of waren het de indrukken?